Skip to main content

För Hyresgästen

Bostäder

Hankens Isabella stod färdigt sommaren 2021 och de första hyresgästerna flyttade in 1.9.2021.

Hankens Isabella ligger på Busholmen och har 78 ettor och två tvårummare. Hälften av bostäderna har utsikt mot havet och hälften mot innergården.

Köpcentret Ruoholahti ligger enbart 20 minuters gångväg från ytterdörren och erbjuder mångsidig service (mataffärer, shopping, apotek, restauranger m.m). Du har också kort väg till spårvagnen som tar dig till Helsingfors centrum på femton minuter. Hankens Isabella har inga parkeringsplatser att erbjuda.

Studentbostäderna gränsar till havet som svallar endast 10 m från bostadshuset.

Hyrorna i Hankens Isabella (1.8.2025-31.7.2026):

1 r + kt, 23-26,5m²590-725 €/mån
1 r + kt, 30m²784 €/mån
2 r +kt, 51-52m²1056 €/mån

I hyran ingår

  • En ljus bostad med vy antingen mot innergård eller havet
  • Kvadratmetrarna är effektivt utnyttjade.
  • Köken är utrustade med spisplattor, ugn och kyl/frys kombination
  • 10 Mb Bredband
  • Vattenavgift
  • Heltäckande sophantering

Serviceföretag

Pestone Oy ansvarar för fastighetsskötseln och utomhusområden samt för städtjänster.

Servicebolaget sköter fastigheternas allmänna underhållsuppgifter. Hankens Isabella har även egna reparatörer som utför mindre reparationer. Vid behov använder sig Hankens Isabella även av externa tjänsteleverantörer.

Nedan följer en checklista över saker att tänka på före du flyttar

  • Hemförsäkring är ett krav för att få flytta in.
  • Gör flyttanmälan till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och möjliga andra ställen som behöver din nya adress (FPA, prenumerationer, högskolan, vänner och släktingar etc.).
  • Betala säkerheten och månadshyran senast på förfallodagen. Dröjsmålsränta kan tillkomma i annat fall.
  • Vattenavgiftoch 10Mbit internet ingår i hyran. Hyresgästen tecknar ett eget elavtal.
  • Ta hänsyn till övriga boenden och sköt om lägenheten väl!
Ordningsregler för studentbostäderna

Nyckel

Nycklarna är personliga och ska användas ansvarsfullt och noggranntNycklarna till bostaden ger dig också tillgång till hyresgästernas gemensamma utrymmen.

Observera att det är strängt förbjudet att göra egna kopior av nycklarna. Om du har tappat bort en nyckel bör du omedelbart kontakta bostadskontoret.

Dörrkod

Fastighetens ytterdörrar är låsta dygnet runt. Ytterdörren kan alltid låsas upp med bostadens nyckel. Det finns en summer utanför ytterdörren för gäster att ringa på.

Det finns ingen kod till ytterdörren.

Om nyckeln tappas bort

Om din nyckel tappats bort, ber vi dig att omedelbart kontakta vår kundservice 029 428 2900 / info@arcadanova.fi. Du får instruktioner om varifrån du kan hämta den nya nyckeln. Hyresgästen debiteras för nyckeln som kommit bort och eventuell låsbyte eller serialisering enligt prislistan för ersättningsansvar.

Dörröppning

Pestone Oy har hand om dörröppningstjänsten 24/7. Dörröppnings telefonnummer är +358 30 670 5380

Dörröppningstjänsten är avgiftsbelagd och Pestone tar ut en avgift för dörröppningar enligt sin prislista (Må–Fr kl.7.00–15.00, 20 € och övriga tider 80 €). Hyresgästen måste kunna bevisa sin identitet.

Dörröppning 24/7 +358 30 670 5380.  Dörröppningstjänsten är avgiftsbelagd.

Felanmälan och underhåll

Hyresgästen är enligt lag skyldig att sköta sin lägenhet väl och med noggrannhet. Hyresgästen är skyldig att kompensera hyresvärden för eventuella skador som hyresgästen medvetet eller genom försumlighet har orsakat lägenheten. Skada som orsakats av underlåtenhet att följa denna skyldighet debiteras av Fastighets Ab Arcada Nova enligt prislistan för ersättningsansvar. Det är också hyresgästens ansvar att bekanta sig med Hankens Isabellas instruktioner, okunnighet eliminerar inte skyldigheten att betala ersättning.

Hyresgästen är skyldig att informera hyresvärden om skada eller brist i lägenheten för vars reparation hyresvärden är ansvarig. Hyresgäst som underlåter att följa anmälningsskyldigheten är ansvarig för eventuella skador som orsakats av försummelsen. (Lag om hyra av bostadslägenhet 24 §). Brister rapporteras via en elektronisk felanmälan som skickas direkt till servicebolaget. Hyresgästen är skyldig att bekanta sig med Hankens Isabellas anvisningar, omedvetenhet förmildrar inte ersättningsskyldighet.

Innan du fyller i felanmälan, kontrollera ansvarstabellen för att se om åtgärdandet av felet är hyresgästens eller hyresvärdens ansvar. Hankens Isabella debiterar inte hyresgästen för underhålls- och reparationsarbeten orsakade av så kallat normalt slitage.

Pestone Yhtiöt Oy sköter fastighetsservicen (också fastighetsunderhållsjour 24/7, tel. +358 30 670 5380 för brådskande servicetjänster). Under jourtid, vardagar kl. 15.00-07.00, helger och högtider, bör man endast ta kontakt i nödsituationer. Ring inte om ärendet kan vänta till följande vardag.

Felanmälan

Servicebesök

Underhållsarbeten sker på vardagar från kl. 08.00 till 16.00.  Vid servicebesök lämnas alltid information om besöket i din lägenhet, om du inte är hemma vid besökstillfället.

På felanmälan kan man välja om man önskar att servicen utförs genom användning av huvudnyckel eller om man ska komma överens om besökstid med dig separat. Generellt kan service utföras snabbare om användning av huvudnyckel tillåts. Då går det inte åt tid för att försöka få tag på hyresgästen, och det är inte nödvändigt att samordna tidtabeller. Servicepersonalen ringer alltid på dörrklockan innan de går in i bostaden. Observera att om du inte har tillåtit användning av huvudnyckeln och servicepersonalen inte når dig, utgår felanmälan som ohanterad.

Notera då du flyttar in i en ny bostad att det är möjligt att den tidigare hyresgästen eller bostadsinspektören har gjort en felanmälan som kommer att hanteras efter din flytt. Du kan höra dig för om det finns någon felanmälan som hanteras först efter att du har flyttat in.

Reparationsarbeten beställda av Hankens Isabella

Hankens Isabella informerar om reparations- och servicearbeten som ska utföras i bostaden två veckor i förväg och vid större reparationer, såsom till exempel grundreparationer, sex månader i förväg. Om åtgärden är brådskande och inte kan senareläggas utan risk för skada, kan den utföras utan förvarning.

Hyresavtal

Förändringar i bostadens hyresgäster

Kom alltid ihåg att informera Fastighets Ab Arcada Nova om förändringar i bostadens hyresgäster. Förändringar i avtalsparterna kräver alltid undertecknandet av ett nytt avtal.

Dessutom bör man alltid komma ihåg att informera om avlägsnandet av en avtalspart, annars fortsätter båda parter vara ansvariga för bostaden och avgifterna. På så sätt kan vi utan avbrott göra ett nytt avtal med parten som stannar i bostaden.

Om din familj utökas med ett barn, kan du meddela om detta per e-post. Underhyresgäster måste meddelas med hjälp av ett underhyresavtal, läs mera på denna sida.

Underhyresavtal

Du kan hyra ut din i bostad i andrahand till en annan studerande under en viss tid, om du själv är borta från studieorten på grund av studierelaterad orsak såsom utbytesstudier eller arbetspraktik. (Obs! Distansundervisning är inte ett godtagbart skäl!) Hyresgästen bör i så fall vara en heltidsstuderande, gärna i Helsingforsregionen.

Under sommarmånaderna (juni-augusti) förutsätts inte en studierelaterad anledning, men underhyresgästen bör vara studerande.

Enligt hyresavtalet och hyreslagen måste Hankens Isabella alltid ge tillstånd för underhyresavtal. Som hyresgäst är du dock själv ansvarig för bostaden och hyresbetalningen även om du har en underhyresgäst.

För att ett underhyresavtal ska kunna godkännas bör alltid underhyresgästens närvarointyg, dess senaste beskattningsintyg och underhyresavtalet mellan parterna lämnas in till hyresvärden Hankens Isabella cirka en månad innan underhyresavtalet börjar. Om underhyresavtalet gäller utanför sommarmånaderna bör hyresgästen även uppvisa intyg över arbetspraktik/utbyte.

Kom ihåg att även dela hyresvillkor, ordningsregler och andra nödvändiga användarinstruktioner med din underhyresgäst.

För tilläggsinformation kontakta Fastighets Ab Arcada Nova 029 428 2900 / info@arcadanova.fi)

Du hittar en printbar version av ett underhyresavtalsbotten här.

Ifall du skaffar dig en underhyresgäst, kom ihåg följande:

  • 1. Som primär hyresgäst är du alltjämt ansvarig för hyres- och andra avgifter, för bostadens skick och andra skyldigheter enligt hyresavtalet. Dylika frågor sköter Fastighets Ab Arcada Nova med den primära hyresgästen.
  • 2. Uthyrning av bostad till underhyresgäst utan Fastighets Ab Arcada Novas tillstånd kan medföra att hyresavtalet hävs.
  • 3. Bostaden får hyras ut för att utnyttjas av endast samma antal personer som framgår i det primära hyresavtalet (en person i etta, i parbostad två personer).
  • 4. För bostaden får debiteras endast den hyra som du själv betalar till Hankens Isabella. För huvudhyresgästens egna möbler m.m. som underhyresgästen får använda kan du begära en särskild ersättning.
  • 5. Gör alltid upp avtalet om andrahandsuthyrning skriftligt!
  • 6. Meddela om vidareuthyrningen till Fastighets Ab Arcada Nova genom att sända ett exemplar av avtalet till info@arcadanova.fi minimi en månad före underhyresgästen flyttar in. Ifall hyrestiden omfattar andra månader än sommarmånaderna, kom ihåg att bifoga ett intyg över arbetspraktik eller utbyte.
  • 7. Om du får bostadstillägg måste du meddela om underhyresgästen till FPA. Stödet upphör för den tid under vilken bostaden är uthyrd åt en utomstående.
  • 8. Huvudhyresgästen ska informera magistraten om sin flytt. Besök Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata för mer information.

Uppsägning

Hyresavtalet är tidsbundet och kan inte sägas upp utan överenskommelse med hyresvärden.

ALLMÄNNA VILLKOR FÖR HYRESAVTAL

Hävning av hyresavtalet

I grova förseelsefall har Hankens Isabella rätt att häva hyresavtalet utan uppsägningstid. Sådana fall är till exempel försummade hyresbetalningar, kontinuerliga ordningsstörningar, överföring av hyresrätt utan underhyresavtal eller överlåtelse av bostaden för annan persons bruk utan tillstånd av Hankens Isabella. Hyresavtalet upphör omedelbart efter meddelande om hävning. Vid behov kan Hankens Isabella kontakta den lokala tingsrätten gällande vräkning.

Tvättstugetider

Användning av tvättstugan är avgiftsbelagd, och för att kunna boka tider i tvättstugan måste du ladda ned appen appwash.

Tvättstugeavgifter, eller så kallade bokningskrediter, betalas elektroniskt med hjälp av bankkoder eller med kreditkort i appwash. Detaljerade instruktioner finns i länken nedan.

InstruktionerFAQVillkor

Förvaringsutrymmen

Hyresgästernas förrådsutrymmen finns i vån 1 och 2. Det finns ett förråd till varje bostad. Bostadens förråd har samma nummer som bostaden.

Hyresgästen måste tömma förvaringsutrymmet vid utflyttning

Det finns också allmänna förvaringsutrymmen för cyklar, barnvagnar och annan friluftsutrustning. Fastighetsbolaget tömmer emellanåt de allmänna förvaringsutrymmena och hyresgästernas olåsta förvaringsutrymmen om där finns saker som inte har markerats, är söndriga eller klassificeras som skräp.

  • Fastighetsbolaget är inte ersättningsskyldigt för hyresgästens egen försummelse som orsakat förlust av saker och varor
  • Det är endast tillåtet att förvara saker i markerade förvaringsutrymmen
  • Det är absolut förbjudet att förvara saker i fastighetens gemensamma utrymmen och korridorer p.g.a. brandsäkerhet
  • Fastighetsbolaget kastar regelbundet bort saker som hyresgästerna förvarar på räddningsvägar eller andra olovliga ställen i fastigheten

Förvaring av mopeder och liknande i källaren och andra inomhusutrymmen är förbjudet om inte bränsletanken helt är tömd. Av säkerhetsskäl ska man när man går via låsta dörrar/branddörrar försäkra sig om att dörrarna låser sig.

Kontakta oss

Klubbrum

I fastighetens första våning bredvid bastun finns ett möblerat klubbrum som är avgiftsfritt att använda för alla hyresgäster i Hankens Isabella samt invånarna i grannfastigheten (KOY Helsingin Isabella).

Klubbrummet är uppdelat i tre delar med två s.k. ”studierum” samt ett större utrymme som närmast utgör själva klubbrummet. Studierummen passar perfekt till antingen eget arbete eller för grupparbeten. I övrigt passar klubbrummet bra för t.ex. möten eller varför inte ett födelsedagskalas. Utrymmet är utrustat med en kokvrå med kylskåp, spis, ugn, diskmaskin och mikorvågsugn. Det finns även ett antal kärl såsom glas, fat och bestick.

För att använda något av utrymmena måste du alltid boka rummet i fråga på förhand. Bokning och avbokning sker via invånarkommunikationen One4all Mobile. Rummen bokas timvis, må-fre kl. 7.00-22.00 samt lö-sö kl. 8.00-22.30.

Vänligen observera ordningsreglerna vid användning av utrymmena! Ordningsreglerna finns både i bokningskalendern i One4all Mobile samt i klubbrummet.

Bastu

I fastigheten finns en bastu (vån. 1) att använda för alla hyresgäster. Man kan endast gå i bastu med en egen bokning. Bokning görs per timme, och avgiften för bastubad är 5,00€/timme.

Bokning av bastu sker i applikationen One4All Mobile.

För att kunna boka bastu så måste du ha ett bankkort registrerat i One4All Mobile appen. Du debiteras för bokningen automatiskt i appen. (Betalningarna handhas av Paytrail).

I applikationen hittar du även en personlig PIN-kod. Med din personliga PIN-kod kommer du in till bastun under den tid du har bokat.

Vänligen notera att eventuell avbokning måste ske senast 24h innan bastuturen börjar.

 

Invånarkommunikation

All invånarkommunikation sker via appen One4all Mobile. Hyresgästen måste ladda ned appen för att få tillgång till all information. I appen hittas också husets räddningsplan samt bastuns och klubbrummets bokningskalender med instruktioner för användning.

Appen är en smidig kommunikationskanal mellan fastighetskontoret och hyresgästerna. Vid behov hittar du också alla nödvändiga kontaktuppgifter i appen.

Appen fungerar också via en webbläsare.

One4all Mobile fungerar smidigt tillsammans med den digitala informationsskärmen som finns i trapphuset.

Energisparande & ekologiskt boende

Ett förnuftigt och ekonomiskt boende betyder inte att du bör avstå från bekvämligheter, utan att du använder dem rätt och ändamålsenligt.

Du behöver inte bo i mörker och kyla, men å andra sidan är det slöseri att använda el i onödan eller reglera temperatur genom att hålla fönstren öppna hela tiden. Undvik alltså onödigt bruk av elektricitet och vatten samt onödig vädring etc.

Hyresbetalning

Hyrans förfallodag är den 5:e dagen varje månad. Hyresgästerna skickas hela årets hyresfakturor via post i början av avtalet. Använd rätt referensnummer vid betalning! Du hittar även alltid din hyresfaktura på hyresgästens sidor.

Hyrans förfallodag kan inte ändras, och man kan heller inte med Hankens Isabella göra upp en betalningsplan för betalningen av hyran. Om hyresavgiften försenas debiteras av hyresgästen giltig förseningsränta samt indrivningsutgifter. Obetalda hyror överförs till en indrivningsbyrå för indrivning. Obetalda hyror kan leda till uppsägning och anmärkning i kreditregistret. Det går inte längre att förhandla om hyresbetalningar som Hankens Isabella har överfört till indrivningsbyrån för indrivning, utan förhandlingar om en betalningsplan bör föras med instansen som sköter indrivningen. Båda hyresgästerna i en familjebostad bär gemensamt ansvaret för hyran även i ett sådant fall då den ena flyttat från bostaden utan att ha sagt upp sitt hyresavtal.

Övriga betalningar

Förutom hyresfakturor kan du få enstaka separata fakturor för t.ex. borttappade nycklar och bastuanvändning. Dessa fakturor skickas till dig per post.

Hyresfaktura

Hyresfakturan skickas per post eller via ”OmaPosti” om man har den tjänsten aktiverad.

El, vatten, internet- och bastuskift

Vattenavgift och internet (10Mb) ingår i hyran. Hyresgästen måste teckna ett eget elavtal. Bastu faktureras enligt användning.

Hankens Isabella förbehåller sig rätten att definiera hyran så att en vattenavgift kan bestämmas enligt förbrukning.

Återbetalning av säkerhet

Säkerheten återbetalas så fort som möjligt efter att hyresavtalet tagit slut, senast inom 4 veckor förutsatt att det inte finns ärenden att reda ut i anknytning till utflyttningen. Kontonumret bör informeras i IBAN-format, för utländska konton bör även BIC inkluderas. Om du inte har ett IBAN-konto, ange ditt kontonummer, kontoinnehavarens namn och adress, bankens namn och adress samt bankens SWIFT-kod. Korrektheten av kontoinformationen är på hyresgästens ansvar.

 

Granskning

Efter att hyresavtalet har löpt ut eller då hyresgästen har meddelat om att hen har flyttat ut, genomgår bostaden en granskning. Kontrollen utförs vanligen genom användning av huvudnyckel mellan kl 8 och 16 på vardagar, utan behov av att avtala om en specifik tid eller för hyresgästen att själv vara på plats. Bostaden bör vara tömd och städad vid granskningen. Nycklarna ska även lämnas i bostaden inför granskningen!

Om du har ett husdjur i din bostad eller om användningen av huvudnyckel på annat sätt inte är lämpligt för dig kan du avtala om en granskningstid.

Om du har tillåtit att bostaden genomgår granskning med användning av huvudnyckel och hindrar inspektören från att komma in i bostaden eller om du har avtalat om granskningstidpunkten med bostadsinspektören men trots detta inte är på plats, skickas du en faktura på 35 euro för en ytterligare granskning.

Vid granskningen kontrolleras bostadens renoveringsbehov. I samband med granskningen kontrolleras också om bostaden är tömd och städad. Granskningsrapporten anger situationen vid tidpunkten för inspektionen. Hyresgästen ansvarar till avtalets utgång för att bostaden är väl omhändertagen och ansvarar även för slutstädningen.

Flyttstädning

Efter flytten bör bostaden vara tömd och städad och nycklarna lämnade i bostaden.

Till flyttstädningen hör bl.a. följande:

  • rengöring av ugn, spis och spisfläktens fettfilter
  • rengöring av området under och bakom spisen
  • rengöring och avfrostning av kylskåp och frys, samt rengöring av området under och bakom dessa. Strömmen stängs av och dörrarna lämnas öppna
  • avtorkning av ventilationsventiler
  • avtorkning av skåp och lådor
  • rengöring av wc och badrum (väggar, golv, dörr och hela inredningen), även rengöring av golvbrunn
  • fukttorkning av golven, även golvlister. Vid behov bör även väggarna rengöras.
  • bortförande av skräp
  • fönstertvätt enligt vad som är möjligt, vintertid bör fönstren tvättas åtminstone på insidan
  • tömma källarförrådet

Specifika städinstruktioner skickas till hyregästen (alt. hyresgästerna) innan utflytt.

En ostädad bostad städas och kostnaderna debiteras hyresgästen/hyresgästerna. Pris 200,00€.